Saturday, October 26, 2013

MIRO GEE : “В БЪЛГАРИЯ ПОВЕЧЕТО АРТИСТИ НЕ СА ЗАПОЗНАТИ С АВТОРСКИТЕ СИ ПРАВА”

/интервю за urbn.bg/

359: Здравей, Миро. Потърсихме те във връзка с нарушените ти авторски права от издателство “Просвета”. През 2008 година, твоя песен е публикувана в учебник по музика за 7-ми клас, без твое знание и разрешение. Пет години по- късно от къде и как разбра?
Miro Gee: Разбрах от интернет. Случайно търсейки собственото си име, което очевидно не съм правил достатъчно често в миналото :)
359: Как смяташ да се защитиш в тази ситуация? Има ли вече реакция от страна на МОН или “Просвета” ?
Miro Gee: На първо място се свързах с организацията за колективно управление на авторски права Музикаутор, където съм член и Министерство на Културата – след проверка и на двете места се оказа, че Просвета не са спазили закона. До сега от издателството не са се свързали с мен. Аз все още извършвам проверка за да разбера каква е степента на ощетяване. Произведението ми не само е отпечатано и тиражирано без моето съгласие,ами и след публикуването вече е навсякъде в интернет и до него безплатен достъп имат неограничен брой потребители.
359: Ти живееш и работиш извън България, как стоят нещата с авторските права навън? И имал ли си подобни проблеми там, тъй като ти имаш много международни проекти?
Miro Gee: Тук в Англия като цяло правата на хората са по-добре защитени. Имал съм много нарушения на авторските ми права в чужбина, но тук изходът от такива ситуации е лесен, защото подобни престъпления и кражби в такъв голям размер се наказват дори и със затвор. И в България законът е такъв, но много трудно работи на практика. Много е жалко, че авторското право все още е тема табу, а държавата най-често набеждава слушателите като най-големи нарушители, Аз в никакъв случай не съм съгласен с това. Не очаквам хората да си дават последните пари за музика. Повече ме интересува това, че в държава като България – с най-много телевизии и радиа на глава от населението няма никаква регулация и често се случва да се пиратства дори ив ефир и по учебниците. Както става ясно от моя случай – системата не работи. Аз съмавтор на над 400 парчета и съм посветил живота си от 5 годишен на музиката. Тук в Лондон имам благоприятна среда за развитие и съм щастлив че не ми се налага да се боря за да не бъдат нарушавани правата ми.
359: Смяташ ли, че в България артистите знаят достатъчно за правата си?
Miro Gee: В България повечето артисти не са запознати. Това само по себе си води до една по-
бавна и сложна борба за разрешаването на проблемите свързани с управлениетона права, но и дава възможност на бизнеса тотално да потъпква интересите на незапознатите автори и изълнители. Аз много често влизам в ролята на информатор и се опитвам да помагам на колегите си да осъзнават материята за да можем заедно да постигнем една по-добра среда за развитието на българската култура.
359: Как се почувства като разбра за тази “кражба”?
Miro Gee: Надявам се издателство Просвета са продали повече копия, защото моята музика обикновено продава доста. Обидно е мнението ти да бъде пренебрегнато. Стана ми неприятно, че не са ми дали възможност да направя по-съвременна и подобрена версия на песента, защото оригиналът е направен през далечната 2001 когато съм бил на 16.
359: Ще остане ли песента в учебника по музика?
Miro Gee: След като са преценили, че трябва да е там, аз нямам нищо против.
359: Разкажи ни, какво ново се случва около теб? Някой нов проект да очакваме ли скоро?
Miro Gee: Работя върху албум “Earth” с британския изпълнител Jacob Crichlow. Това е един отпо-сериозните проекти върху които работя. Този албум демонстрира дълбочините намузикалните ми умения. Изявявам се не само като музикален продуцент и автор, а и пред микрофона и на пианото. Даже записвам и част от китарите в него. Предстои да излезе февруари, но преди това ще издадем сингли от него. Експериментирам с чисто нов звук и изцяло усещам свободата на музиката. Работата в лондонските студиа ми влияе изключително вдъхновяващо. Вече имам предложения за издаването на албума от няколко лейбъли сред, които и Sony UK. Привличам внимането на много продуценти и артисти и ежедневно се срещам и работя с големи имена. Въпреки, че съм много зает ще остана верен на страната си и съвсем скоро ще издам нещо свежо за нашата публика. Имам готов проект с Knas и предложение от Ирина Флорин, за което ще се върна за кратко и ще запишем след като приключат телевизионните и ангажименти.

No comments:

Post a Comment