Сн. източник Darik News © Sofia Photo Agency, Юлиана Николова |
Ясно е, че тези целенасочено "куци" сделки за отстъпки сключени от Профон, са в разрез с интересите на правоносителите и са сключени от Управителния съвет очевидно под някакво външно въздействие. Колективното управление на права от Профон се е превърнало в поле за пазарлъци или казано по нашенски - битак, а нашите права в заложник на нечии интереси.
Разглеждайки реалността в дружеството, също слабия интерес към дейността им и разпуснатия контрол от страна на Общото събрание се досещам, че не е необходимо да се упражнява чак толкова сериозен лобизъм за да се въздейства върху взимането на каквито и да било решения от Управителния съвет. Също така, познавайки корупционните стандарти на нашата република, не е трудно да си представим ситуация, в която член или няколко от членовете на Управителния съвет срещу някакви лични облаги биха направили услуга на дадена телевизия за гласуването на такава голяма отстъпка.
Години наред от колективното "търгуване" на сродни права и на гърба на артистите се облагодетелстват всички - от инспекторите и директорите, през министрите и техните чиновници и олигарсите, медийните магнати, участниците в структурата на сдружението, фирмите представители на големи западни репертоари и мн други.
Напомням, че не по желание на артистите, а по закон и с указ на Министъра на културата на сдружението са им подарени правата на всички съществуващи записи на света, включително и такива собственост на нечленуващи артисти. Именно поради тази причина Профон и Министерство на Културата са длъжни да поемат персонална отговорност за събирането и точното разпределение на средствата. Въпреки това обаче, години наред пред дружеството стои неразрешен въпросът с неточните отчети от ползватели, заради които голяма част от използването на произведения на нечленуващите артисти не се регистрират в списъка за разпределение и музикантите не виждат и стотинка компенсация за използването на тяхната музика. По закон, договаряйки правата и на нечленуващи артисти, Профон са длъжни да извършат точно разпределение за всяко едно възпроизвеждане в българския ефир, в противен случай подлежат на ограничаване на тяхната дейност от Министъра на Културата.
В предишния текст, който написах по-рано, преди няколко месеца наблегнах най-вече на крайно съмнителния факт, че към тогавашна дата тарифите не бяха публично достъпни на сайта на дружеството. Тогава, те все още бяха пазени в дълбока "търговска тайна" от нас правоносителите с чиито права дружеството търгува. Прави ми впечатление, че когато говорим за проблемите при тарифирането и отстъпките, дори и администрацията на Профон има особено мнение по темата (а не би трябвало, или поне не точно такова мнение) и защитават справедливостта на дадените отстъпки, като също се усеща и примирие с проблема касаещ неточните отчети. Говорейки с мен, автоматично включват назидателен тон, с който обвиняващо се опитват да ме поучат, че живеем в "статукво" и си имаме работа с една твърда "конюнктура", а пък аз съм бил живеел в един "паралелен свят". Именно това са и думите на изпълнителния директор Г-жа Ина Килева. Освен, че според нея царува беззаконие, Килева също така е на мнение, че е по-добре да има някакви сключени договори, макар и на компромисни цени, отколкото да няма сключени никакви договори с медиите за легално използване на труда на музикантите. Логично следва да попитам, ако Министъра на Културата е одобрил дадени тарифи, че представляват справедливи възнаграждения за музикантите, кой има право да ги изменя и отстъпва от цената на тези права, и как става така че да се стига до там те да бъдат обезценени с 600%?
За Килева и Управителния съвет на Профон (с които многократно се срещах) сякаш не е никак важно да изпълнят условието, което им е дадено по закон - да съберат и разпределят точно средствата за използването на музиката. Все пак смисъла на колективното управление на права не се обобщава в това да се събира някаква необосновано ниска и орязана сума, която после противозаконно се разпределя на база непълни отчети.
No comments:
Post a Comment